Skip to content

Styrning

Hållbarhetsarbetet är integrerat i Stendörrens årliga affärsplanering och utgör en central del av verksamheten, med en tydlig ansvarsfördelning och delegationsordning. Hållbarhetschefen ingår i bolagets ledningsgrupp, där arbetet under året bland annat har fokuserat på att omsätta de höjda hållbarhetsambitionerna i praktiken.

Ledningsgruppen ansvarar även för att hantera hållbarhetsrelaterade risker inom bolaget.

Uppförandekod, policydokument & strategier

Stendörrens uppförandekoder, både för medarbetare och leverantörer, utgör tillsammans med hållbarhetsstrategin, de centrala styrdokumenten för bolagets hållbarhetsarbete. Dessa dokument utgår från internationella konventioner, normer och lagstiftning och baseras på FN:s Global Compacts tio principer för hållbar utveckling. Uppförandekoderna sätter riktlinjer för Stendörrens arbete inom mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, miljöansvar och antikorruption.

Alla nyanställda på Stendörren får en introduktion till bolagets policyer och handböcker som en del av onboardingprocessen. Samtliga medarbetare bekräftar årligen att de tagit del av och förstått innehållet i alla policyer. Vid väsentliga förändringar av policyer eller andra styrande dokument genomförs utbildningsinsatser för att säkerställa att alla medarbetare är uppdaterade.

Stendörren har ett internt ledningssystem för hållbarhet, detta fungerar som ett styrande ramverk som vägleder medarbetarnas arbete i linje med bolagets hållbarhetsmål.